Finanční úřad pro Moravskoslezský kraj - Přeplatky silniční daně
Finanční správa opakovaně upozorňuje poplatníky daně silniční, že zálohy na daň silniční byly novelou zákona o dani silniční od 1. 1. 2022 zrušeny. Bohužel, ne všichni poplatníci tuto změnu zaregistrovali. Na Finančním úřadě pro Moravskoslezský kraj proto i v důsledku záloh zaplacených v roce 2022 nebývale rostou přeplatky na dani silniční. Přeplatky částečně vznikly také v letech předchozích. Finanční úřad nemůže přeplatky vracet na základě vlastní iniciativy, musí obdržet řádně podanou žádost o vrácení přeplatku. Pokud si poplatník o přeplatek sám nepožádá, stává se přeplatek po 6 letech od konce roku, ve kterém vznikl, příjmem státu a poplatníkovi nárok na jeho vrácení zaniká.
Finanční úřad již od počátku srpna rozesílá poplatníkům upozornění na možnou existenci vratitelného přeplatku na dani silniční a nabízí součinnost. Dosud bylo poplatníkům napříč Moravskoslezským krajem rozesláno 23 000 SMS zpráv. Z tohoto počtu zareagovalo kontaktováním finančního úřadu a podáním žádosti pouze 2500 subjektů (fyzických i právnických osob), kterým bylo finančním úřadem vráceno více než 7 milionů korun.
Finanční úřad současným i bývalým poplatníkům daně silniční doporučuje, aby si co nejdříve na finančním úřadě ověřili existenci vratitelného přeplatku a požádali o jeho převedení na jinou daň, nebo o jeho vrácení.
Potřebné informace lze získat na územních pracovištích finančního úřadu, například na níže uvedených telefonních číslech a kontaktních e-mailech. Zaměstnanci finančního úřadu jsou připraveni rychle a věcně reagovat na dotazy a pomoci poplatníkům s podáním žádosti. Informaci o existenci přeplatku však je možné zjistit také přihlášením se do Online finančního úřadu, např. prostřednictvím bankovní identity nebo datové schránky.
Žádost o vrácení přeplatku lze jednoduše vytvořit ve webové aplikaci Finanční správy.
Žádost je možné podat v listinné podobě (osobně na všech podatelnách úřadu nebo doručením poštovní přepravou) i ústně do protokolu. Elektronicky lze podání odeslat datovou zprávou:
- podepsanou způsobem, se kterým jiný právní předpis spojuje účinky vlastnoručního podpisu,
- s ověřenou identitou podatele způsobem, kterým se lze přihlásit do jeho datové schránky,
- s využitím přístupu se zaručenou identitou, nebo
- prostřednictvím daňové informační schránky.
Na vyřízení žádosti má finanční úřad stanovenou lhůtu 30 dní
Územní pracoviště finančního úřadu | E-mailové adresy pro příjem dotazů veřejnosti | Telefonické linky pro zodpovídání dotazů |
ÚP Ostrava I | 596 150 111 | |
ÚP Ostrava II | 596 705 111 | |
ÚP Ostrava III | 596 905 111 | |
ÚP v Opavě | 553 681 111 | |
Úp v Hlučíně | 595 021 111 | |
ÚP v Bruntále | 554 792 111 | |
Úp v Krnově | 554 695 111 | |
ÚP v Novém Jičíně | 556 788 111 | |
ÚP v Kopřivnici | 556 882 111 | |
ÚP ve Frýdku-Místku | 558 605 111 | |
ÚP v Třinci | 558 382 111 | |
ÚP v Karviné | 596 304 111 | |
ÚP v Havířově | 596 495 111 | |
Finanční úřad- sídlo | 596 651 111 |
V Ostravě dne 23. září 2022
Ing. Petra Homolová
tisková mluvčí
Datum poslední aktualizace: 26. 9. 2022 11:45